Prawo wodorowe

NADCHODZI PIERWSZA KOMPLEKSOWA REGULACJA PRAWA WODOROWEGO

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów na przełomie marca i kwietnia br. pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne i niektórych innych ustaw (dalej: „Projekt ustawy”).

KONTEKST ZMIAN

W dniu 2 listopada 2021 r. Rada Ministrów przyjęła Polską Strategię Wodorową do roku 2030 z perspektywą do roku 2040 (dalej: „Polska Strategia Wodorowa”), która stanowiła odpowiedź na Strategię w zakresie wodoru na rzecz Europy neutralnej dla klimatu, opublikowaną w lipcu 2020 r. przez Komisję Europejską.

Polska Strategia Wodorowa była dokumentem strategicznym, określającym główne cele rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce i kierunki działań niezbędnych do ich osiągnięcia. Nadrzędnym celem określonym w dokumencie było stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz jej rozwój na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej i utrzymania konkurencyjności polskiej gospodarki. Wskazano wówczas także 6 celów szczegółowych:

  • Cel 1 – Wdrożenie technologii wodorowych w energetyce i ciepłownictwie;
  • Cel 2 – Wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie;
  • Cel 3 – Wsparcie dekarbonizacji przemysłu;
  • Cel 4 – Produkcja wodoru w nowych instalacjach;
  • Cel 5 – Sprawny i bezpieczny przesył, dystrybucja i magazynowanie wodoru;
  • Cel 6 – Stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.

Polska Strategia Wodorowa była pierwszym krokiem do uregulowania prawa wodorowego w polskim prawie krajowym.

PRZEDMIOT ZMIAN

Projekt ustawy ma umożliwić kompleksową realizację Celu 6 „Stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego”. Będzie to pierwsza tak istotna zmiana ustawowa w ramach pakietu legislacyjnego, znanego jako „Konstytucją dla wodoru”.

Omawiany projekt odpowie przede wszystkim na pytanie jaka działalność na rynku wodoru objęta będzie koncesją. Zakłada się, że w początkowej fazie rozwoju rynku będzie wymagana koncesja dla obrotu wodorem poniżej równowartości 1 mln euro oraz magazynowania wodoru w instalacji do 55 tys. Nm3.

Na rynku wodoru pojawią się operatorzy (m.in. operator systemu przesyłowego wodorowego i operator systemu dystrybucyjnego wodorowego, operator systemu magazynowania wodoru). Projekt ustawy ureguluje ponadto ich obowiązki i wskaże procedurę wyznaczania operatorów przez Prezesa URE.

Projekt ustawy przedstawi podstawowe zasady łączenia działalności gazowej i wodorowej, a także wprowadzi pewne uproszczenia w Prawie budowlanym, Prawie ochrony środowiska oraz specustawie o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych.

TERMIN ZMIAN

Zgodnie z informacją podaną w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, przyjęcie Projekt Ustawy przez Radę Ministrów przewidywane jest na IV kwartał 2024 r. Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

KONSTYTUCJA DLA WODORU

Planowane są także kolejne zmiany w ramach pakietu legislacyjnego „Konstytucja dla wodoru”. Pakiet ten całościowo zakłada m.in.:

  • wprowadzenie siatki pojęć w Prawie energetycznym koniecznych do rozwoju i funkcjonowania rynku wodoru w Polsce;
  • uregulowanie zasad reglamentacji działalności związanej z wodorem;
  • zaprojektowanie zasad funkcjonowania systemu dedykowanego dla wodoru – sieci wodorowych;
  • uwzględnienie międzysektorowych możliwości wykorzystania wodoru;
  • propozycję uproszczeń dla podmiotów inwestujących w rozwój systemu wodorowego.

Informacje w zakresie terminów i szczegółowego przedmiotu kolejnych zmian nie zostały jeszcze podane.

Autor:

Piotr Szabliński

Ostatnie aktualności

Kategorie

Tagi