Zmiany w przepisach BHP w zakresie wymogów dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe

O „przepisach BHP” słyszeli z pewnością wszyscy, a w szczególności słyszał o nich każdy pracodawca i każdy pracownik. Bezpieczeństwo i Higiena Pracy (BHP) to zbiór zasad określających sposób wykonywania pracy, a przede wszystkim sposób zapewnienia pracownikom warunków pracy, aby jej wykonywanie było bezpieczne i higieniczne. Ogólne zasady w zakresie BHP znajdziemy w dziale dziesiątym Kodeksu Pracy[1], jednakże określenie przepisów BHP dotyczących prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy należy do kompetencji Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Wykonuje on swoją kompetencję w drodze rozporządzeń. Jednym z nich jest rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe[2], które określa:

  1. wymagania BHP oraz ergonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe,
  2. wymagania dotyczące organizacji pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

17 listopada 2023 r. weszło w życie rozporządzenie zmieniające dotychczasowe przepisy BHP w zakresie pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe[3]. Zgodnie z nowym brzmieniem rozporządzenia, stanowiskiem pracy nazywamy przestrzeń pracy zawierającą podstawowe wyposażenie tj. monitor, klawiaturę, mysz, urządzenia wyjściowe i oprogramowanie, krzesło i stół, oraz opcjonalne akcesoria, takie jak stacja dysków, drukarka, skaner, uchwyt na dokumenty czy podnóżek, stosowane w przypadku gdy pracownik spędza przed ekranem minimum 4 godziny dziennie. Rozporządzenie wprowadza nowe wymagania, którym musi sprostać pracodawca organizujący pracownikowi stanowisko pracy. Zgodnie z nimi:

  1. Stanowisko z laptopem wymaga dodatkowego monitora, podstawki, myszy i klawiatury;
  2. Monitor musi być regulowany a jego górna krawędź musi być umieszczona na wysokości oczu;
  3. Klawiatura i mysz powinny umożliwiać naturalną pozycję rąk;
  4. Stół/biurko musi umożliwiać zachowanie prawidłowej postawy, zapewniać odpowiednią ilość miejsca na nogi i mieć matowy blat;
  5. Fotel biurowy powinien mieć co najmniej 5 kółek jezdnych, być obrotowy, z regulowanym oparciem i podłokietnikami;
  6. Na życzenie pracownika należy dostarczyć mu podnóżek;
  7. Oświetlenie powinno zapewniać komfort wzrokowy i ograniczać refleksy świetlne.

Należy wyraźnie zaznaczyć, że powyższe wymagania w zakresie stanowiska pracy mają zastosowanie także do pracowników pracujących w trybie pracy zdalnej. Oznacza to, że pracodawca powinien zadbać o to, aby pracownik organizujący własne stanowisko pracy zorganizował je w sposób zgodny z przepisami, udostępniając mu ku temu odpowiednie narzędzia lub ekwiwalent pieniężny.

Na dostosowanie istniejących przed 17 listopada 2023 stanowisk pracy pracodawcy mają 6 miesięcy, natomiast stanowiska powstałe po 17 listopada muszą spełniać nowe wymagania już w momencie utworzenia.

1 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).

2 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973 z późn. zm.).

3 Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. poz. 2367).

Autor:

Kancelaria CWW

Ostatnie aktualności

Kategorie

Tagi